Flyttstädning lägenhet | Så städar vi hos dig

När du flyttar är du tvungen att utföra en flyttstädning, eller att anlita en städfirma som gör städningen. Alternativt kan du erbjuda den nya lägenhetsägaren avdrag på priset, men vi vågar lova att du kommer billigare undan med en städfirma, ta en titt i vår prislista så ser du vad det rör sig om för summor.

Standardavtal för att undvika missförstånd

Det är inte ovanligt att den nya lägenhetsinnehavaren är missnöjd med städningen och har anmärkningar. Detta kan bero på att du slarvat med städningen, eller inte haft klart för dig riktigt hur en flyttstädning går till, men också på att den som klagar är överdrivet nitisk. För att undvika konflikter vid ett ägarbyte har mäklarsamfundet tagit fram ett standardavtal för flyttstädning, med punkter på vad som bör ingå och inte ingå i en godtagbar flyttstädning. Det är detta avtal vi följer när vi utför en vanlig flyttstädning, och håller du dig till punkterna i avtalet kommer den nya ägaren förhoppningsvis bli nöjd, om inte har du i alla fall ett bra förhandlingsläge.

Vi har i tidigare inlägg fokuserat på vad man ska tänka på när man flyttstädar badrummet och köket, och här tänkte vi gå igenom den övriga lägenheten och titta på vad som är viktigt att du tänker på om du vill flyttstäda själv. Tänk också gärna på, att om du inser att du inte kommer att hinna, eller av någon anledning inte kan utföra flyttstädningen, så är vi bara ett telefonsamtal bort, redo att hjälpa dig!

Följ lagen

Du bör alltid tänka uppifrån och ner när du städar. Detta gäller all städning och i synnerhet flyttstädning. Gravitationens lag säger oss att det du får loss och rengör kommer att falla nedåt, till golvet, och det är golven du ska ta sist. Så när du påbörjar din flyttstädning ska du börja med att städa ytorna högst upp, som ovanpå garderober och skåp och ovanpå fönsterlister. Glöm inte heller luftventiler i väggar och fönster.

Därefter rengör du element och tar bort tavelkrokar och spikar ur väggarna. Blir det hål ska du spackla igen dem, men du behöver inte måla. Är väggarna hårt smutsade bör du tvätta av dem, gnugga på synliga fläckar med lite såpa och ljummet vatten, och damma av med en torr mikrofiberduk. Torka också av alla vägguttag och strömbrytare och ovanpå och runt elcentralen i hallen. Här ska du såklart använda en torr fiberduk..

Kvarlämnade möbler

Om du tänkt lämna kvar möbler eller andra inventarier till den nya ägaren kan det vara en god gest att rengöra dem, men det är inget måste om ni kommit överens om att de övertas i befintligt skick.

Ta golven sist

Rengör slutligen golven. Börja med att gnugga bort synliga fläckar, med en tvättsvamp eller liknande. Därefter dammsuger du noggrant in i alla hörn och på socklar och lister. Beroende på vilken typ av golv du har ska du använda olika typer av rengöringsmetoder, läs gärna på lite om detta i förväg så att du lätt kan sätta igång när det är dags. När du rengör golven ska du arbeta dig inifrån och ut ur varje rum, försök organisera städningen så att du inte behöver gå på ett redan rengjort golv. Och framför allt, ta verkligen golven allra sist så du inte måste gå in i lägenheten igen när du städat klart.

Ring oss!

Att flyttstäda en hel lägenhet kan ta en hel arbetsdag även om man är två. Anlitar du oss får du proffs som gjort detta hundratals eller tusentals gånger förut, och det går såklart fortare och, vågar vi nästan lova, med ett bättre resultat. Det kan kännas skönt att överlåta ansvaret på flyttstädningen till en bra städfirma som tar hand om eventuella diskussioner med nya ägaren och dessutom lämna tio dagars garanti på städningen. Hör av dig om du vill ha hjälp med flyttstädningen!

Andra artiklar om städning och flytt

De vanligaste misstagen vid flyttstädning

Flyttfirma och flyttstädning i ett

Flyttstädning av tomt och garage

Hårdare krav i Stockholm

Tips på förberedelser

Försäkring och garanti

 

 

Vi genomför grundlig flyttstädning med RUT-avdrag och kvalitetsgaranti.
5 Mar 2018